Nuffnang

Terfikirkah kita?......

>> Thursday, January 15, 2009

Salam...
"Terfikirkah anda"?........ye la pe nak fikirkan?.......Bertamadunkah kita?....keras nampak soalan tu?....ari ni aku ke pasar malam....yelah..biasalah kalau pasar malam..mestilah...sesak!...ramai orang,..yg membeli..yg mencuci mata...semualah ader...
Berbalik soalan tadi:.."Terfikirkan anda"..."bertamadunkah kita"!...ader yg 'ya'...x kurang jugak yg 50/50....uish ader gak yg kata 'tidak' ( aku la tu kot...hmmm)..mari sama-sama kita fikirkan...
ini antara faktanya:

1. Anda pernah melalui 1 jln yg ader lintasan kuning....(xde lampu isyarat)..di sebelah hadapan kanan@ kiri ader insan yg ingin melintas...aper tindakan anda?.... Di kebanyakan negara luar apabila seorg pemandu melalui jalan@lorong@ denai..(ader ke denai?) pemandu akn memberhentikan kenderaan & memberi peluang pejalan kaki melintas (ini fakta!)..Bagaimana anda?!..ya @ tidak @ 50/50... terfikirkah anda?...
2. Di 1 jalan yg sesak...tiba2 kedengaran bunyi ambulans dr arah belakang( kecemasan la tu..) bagaimana anda? Adakah anda bagi laluan?....ya @ tidak @ 50/50.... Bayangkan kebetulan di dalam ambulans tu kenalan kita @ saudara kita @ keluarga kita...aper perasaan anda?... Di kebanyakan negara luar...jika kita menghalang perjalanan kenderaan yg dlm kecemasan bole di saman ( ini fakta!). bagaimana anda?!.....terfikirkah anda?...
3. Pwwtuuhhh....eee..kotornye.... Biasa kedapatan di mana2..x faham!..adoi ya..suka meludah la..org2 kita..ahhh kebanyakan org laa suka meludah..x kira tempat..tuuuhhh saner..tuuhhh sini...xde tatasusila betul..( kadang aku pun sama!..hehhehe). Di kebanyakan negara luar..hampir kesemualah..asal meludah, kena saman..asal meludah kena saman... Terfikirkah anda?...

Ini antara citer2...yg kebanyakan dari pemerhatian selalu berlaku...kadang2 aku pun buat....MAAFKAN aku semua..Sorry...biasa la manusia..Agak2 korang la elok ke tu?..betul ke tu?Kenapa masih berlaku dan terus berlaku!....Adakah kerana tiada sikap@sifat@pe2 la HORMAT-MENGHORMATI antara satu sama lain?! Masing2 pentingkan diri sendiri.

Mari lah kita buat 1 ketetapan mulai hari ini ..saat ini...kita berubah cara kita ke arah yg lebih baik...HIJRAH...saling hormat-menghormati, tiada berkepentingan diri. Sentiasa positif.

p/s: kadang2 aku pun perlu dinasihati...So tolonglah nasihatkan aku ye...BE HAPPY!

ALWAYS SAY THANK YOU...FORGIVENESS....& GRATITUDE...maksudnya........BER
...TERIMA KASIH...MEMAAFKAN...BERSYUKUR....

......Terfikirkah kita?...Do you think?

4 comments:

KhaLifah feDi January 15, 2009 at 11:58 PM  

emm kalau semua org berfikiran sebegitu rupe mmg aman dunia nie bro..em,mm..

wiseman1stopcentre January 16, 2009 at 10:43 AM  

Thanx...sebenarnye semua org tahu...tapi...ntah la mcmner nak explain...yg penting kita yg mulakan..dan sentiasa berdoa...PASTI.

bvlgarigirl @ Arianna January 16, 2009 at 11:55 AM  

wiseman, kdg2 kita alpa dgn kelonggaran yg diberikan. kerajaan kita kena stict mcm singapore tu kan

LifeSaver January 17, 2009 at 7:59 PM  

erm..terfkir jugak..kdg2 kita prctice kdg2 kita langgar..50/50

*lifesaver ikut keadaan~

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP